Våre nettsider: 

  • sv
  • nb
  • da
  • fi

Veltebøyler

Våre veltebøyler er laget for å beskytte din motorsykkel om du skulle være så uheldig å velte eller krasje. Det høres jo ganske selvfølgelig ut eller hva? Det synes vi også, men mange av veltebøylene som finnes på markedet er mer stilige enn funksjonelle.

For at et veltebøyle skal beskytte optimalt må den først og fremst være montert riktig sted på motorsykkelen. Våre veltebøyler monteres, så langt det er mulig, rett i rammen på motorsykkelen. Om bøylen ikke kan festes i rammen, men i motorblokken, sørger vi for å ha sviktepunkter mellom bøyle og motor for at ikke blokken skal skades ved en velt. Veltebøylen skal også kunne beskytte uansett hvordan motorsykkelen skulle lande etter en krasj. En veltebøyle som bare beskytter foran eller under sylinder eller tank er altså ikke noe vi anbefaler. Vi fører veltebøyler til alle eventyrsmotorsykler og flere touringmotorsykler på markedet. Søk i nettbutikken for å finne veltebøyle til din motorsykkel.

kygXOd-6-2000

Materialvalg

De fleste av våre veltebøyler produseres i rustfritt stål. Fordelene med dette er at ståle er veldig sterkt og ikke begynner å ruste om du skulle få noen riper i bøylen. Vi bruker også i stor grad rustfrie bolter og monteringsdetaljer til våre bøyler av samme årsak.

En veldig viktig ting å tenke på når du monterer veltebøylen er at du alltid bruker monteringspasta (aluminium eller kobberpasta) på alle bolter ettersom rustfritt stål kan bli veldig varmt og «skjære» seg under montering. Dette står også tydelig i monteringsanvisningen.

Essential Accessories - KTM 1190 (6)-2000

Tips; Lakkerte veltebøyler er pent, men om du velger den elektropolerte varianten (sølvfargede) synes nesten ingen riper etter en velt.

 Til flere ulike merker

Veltebøylene finnes til et stort antall motorsykler på markedet og de er alle konstruert for en optimal beskyttelse uten å være unødvendig tunge eller klumpete. Vi har selv veltet med de fleste av dem så vi vet at de funger. Men ha i bakhodet at de er konstruert for å gi og bøye seg ved en kraftig smell, for at motorsykkelen skal komme like hel ut av hendelsen.

K_01-620-5160-0_1 (1)-2000