Våre nettsider: 

  • sv
  • nb
  • da
  • fi

Touratech Suspension

Støtdempere er for mange et vanskelig tema, men faktum er at ingenting annet (foruten om dekk) påvirker din motorsykkels prestasjoner mer. Sett av litt tid til å lese det som står nedenfor. Selv om det er mye informasjon har vi forsøkt å forenkle det så mye vi kan.

Hvorfor velge Touratech Suspension?

Det finnes mange bra støtdempere på markedet, og vi påstår ikke at våre dempere er bedre enn mange av disse. MEN våre er de eneste på markedet som er tilpasset eventyrsreiser. Hva mener vi med det? Jo, de fleste andre støtdempere på markedet er tilpasset for en motorsykkel med max 10kg bagasje og en sjåfør med en vekt på 75kg, og det er da de fungerer som best. Så klart kan man jo justere opp f.eks. forspenningen, bytte fjærer og lignende, men faktum er at de ikke er tilpasset for dette og på lang sikt vil de ikke tåle påkjenningene

Våre støtdempere er de eneste på markedet som rett ut fra esken er tilpasset for motorsykler med full oppakning og en fører på 100kg (med beskyttelsesutstyr på seg) og dempningen før-innstilt for touring. Praktisk betyr det at hele demperen, når det kommer til materialvalg, størrelse på sylinderen, stempelstenger, pakninger, forringer, innfestninger, fjærer osv. er kraftigere for å bedre tåle påkjenningene fra en slik eventyrreise Enkelt fortalt kan du kjøre med full oppakning på dårlige veier i uker, måneder og år uten at støtdemperen går i stykker. Alle våre støtdempere har eksakt samme kvalitet og er i bunnen bygd opp på samme måte, det eneste som skiller dem er funksjoner og justeringsmuligheter.

“I could not be more satisfied with my Touratech Suspension. It worked flawlessly for 15,000 miles on my journey from Seattle to the southern tip of Argentina. I now recommend it for my GlobeRiders clients and any adventure motorcyclist that is heading out on a serious ride.” –Helge Pedersen, Globe Riders

 

Mulighet for service og reparasjon

I motsetning til de fleste originalmonterte støtdempere som man ikke ta fra hverandre, kan du på våre ta servicen selv samt bytte eventuelle slitte eller skadde deler (dette er felles for alle gode støtdempere på markedet).

Akkurat som motoren på din motorsykkel trenger service, må olje, gass og pakninger i dine støtdempere også byttes med jevne mellomrom. Max 3000 mil er det de fleste produsenter anbefaler og det gjør vi også. Etter 3000 mil begynner støtdemperen å prestere dårligere (klarer ikke holde hjulene i kontakt med bakken like effektiv). Dette er ikke noe du så lett merker ettersom forverringen skjer gradvis, men om du bytter demper eller prøvekjører en ny motorsykkel merker du stor forskjell.

Det å ha velfungerende støtdemper gir deg ikke bare bedre kjøreglede, men er også viktig sikkerhetsmessig i forhold til kjøreegenskaper og bremselengde.

Når tiden nærmer seg service for din Touratech-støtdemper kontakter du oss og vi hjelper deg.

body2-web

 

 

50% mer hydraulisk forspenning

Forspenning er enkelt forklart hvor mye hardere du kan gjøre støtdemperen uten å bytte fjær. Denne justeringen skjer (på alle våre modeller med untak av den enkleste) hydraulisk ved å vri på en lett tilgjengelig justeringsskrue. Grunnen for at man vil justere forspenningen er at man har ulik last/bagasje på motorsykkelen, med eller uten passasjer osv. Våre støtdempere har 50% mer forspenningsmulighet enn noen annen demper på markedet, nettopp av denne grunn.

Andre støtdempere har vanligvis en 8-10mm justeringmulighet, men våre har 15mm. Forspenningen justerer en inn riktig ved å måle «henget» på motorsykkelen.

preload-web

 

Lavfriksjonspakninger

Bruker andre produsenter høyfriksjonspakninger? Nei, det gjør de nok ikke. Men pakningene i våre støtdempere har en «ryggrad» i teflon som gjør at pakningen ikke bretter seg og derfor holdes friksjonen til et minimum. Fordelen med lav friksjone er mindre varmeutvikling og slitasje samt en bedre fungerende støtdemper. Dette høres kanskje ut som en liten detalj, men om man tenker på hvor mange ganger stempelstangen beveger seg opp og ned i støtdemperen i løpet av en dag forstår en hvor viktig det er.

low-friction-web

16mm stempelstang

Der de fleste produsenter bruker en 14mm stempelstang bruker vi 16mm. I tillegg er de produsert i høykvalitets Crome-Molly stål for å stå imot skader og riper på best mulige måte, noe som ellers gjør at støtdemperen lettere begynner å lekke olje. Det at stempelstangen får riper og skader er en av de vanligste årsakene til oljelakasje, som igjen leder til dårligere, og raskt ikke-eksisterende demperfunksjon.

spring-web

 

Kraftige foringer i rustfritt stål

I motsetning til andre produsenter som ofte bruker foringer i aluminium bruker vi i alle våre støtdempere rustfritt stål. Dette er viktig for at foringene ikke skal slites ut, noe som ellers er veldig vanlig på de fleste andre støtdempere ettersom de brukes i utsatte miljøer som sand, støv, leire og vann.

bussning-web

 

 

Justerbar returdemping på samtlige modeller

Alle våre støtdempere har justerbar returdemping, som utenom forspenningen er den viktigste justeringen. Med returdempingen justerer men helt enkelt hvor raskt støtdemperen «fjærer ut» etter en kompresjon.

rebound-web

 

Justerbar kompressjonsdemping samt high & low speed

Våre mer avanserte støtdempere har i tillegg justerbar kompresjonsdemping og high & low speed. Med hjelp av kompresjonsdempingen justere du lett hvor raskt støtdemperen skal komprimeres ved et støt. Med high & low speed kan du dessuten justere demperen for de mindre demperutslagene (som relativt rette veier) for høyere komfort og for de lengre demperutslagene (som dårlige veier og offroad) for å prestere optimalt ved tøffere kjøring.

damping-web

 

Separat gassbeholder

Våre mer avanserte støtdempere har også en separat gassbeholder. Dette er for å kjøle ned gassen i støtdemperen mer effektivt ved hard kjøring (når demperen jobber hardt). Dette er ekstra viktig om du kjører lengre strekninger på dårlige veier og spesielt på grusveier med vaskebrett.

shock-web

 

Gjennomslagsbeskyttelse PDS

Våre mest avanserte støtdempere har PDS (Position-dependent Damping System). Det betyr at når demperen nærmer seg bunnen finnes det en ytterligere stempelstang som beskytter demperen mot gjennomslag. Gjennomslag kan ellers forårsake skader på både demperen og motorsykkelen og kan i tillegg være veldig farlig ettersom du når du bunner ikke har noe mer demping igjen og motorsykkelen vil oppfører seg deretter.

pds-web

 

Justerbar støtdemperlengde

Våre mest avanserte støtdempere har i tillegg justerbar støtdemperlengde på totalt 8mm (+4mm, -4mm). Dette gjør at du endrer geometrien på din motorsykkel for å få den mer nøyaktig tilpasset til akkurat din kjørestil. Mer retnings-stabil (minske lengden på bakre demper) eller mer lett-styrt (øke lengden på bakre demper). Dette gir tilsvarende virkning som å justere din forgaffel opp eller ned med gaffelkronen.

lenght-web

 

Vi tilpasser støtdemperen for deg

Om du kontakter oss ved bestilling så tilpasser vi støtdemperen for akkurat din kjøring uten ekstra kostnad! Alt vi trenger å vite er hvor mye du veier med kjøreutstyr på, hva en eventuell passasjer veier med kjøreutstyr og hvor mye bagasje du har på motorsykkelen